Hva er egentlig digital kapitalisme? Denne uken skal Anja Salzmann, tidligere forsker ved SLATE og nå SLATEs nye postdoktorstipendiat, holde et foredrag om digital kapitalisme på Bergen Offentlige Bibliotek.
I den digitale kapitalismen er økonomiske og sosiale aktiviteter basert på utvekslingen av digital informasjon, og data er den viktigste handelsvaren. Under foredraget skal Anja Salzmann fortelle om hvorfor man gjerne betegner data som den nye oljen i offentligheten, og om hva digitale infrastrukturer egentlig er.
Salzmann vil ta opp sentrale spørsmål som: Hvem utvikler, styrer og eier digitale infrastrukturer, og hvorfor er det så viktig å snakke om det? Hvorfor betegnes data som oksygen for kunstig intelligens? Hva åpner store datagevinster for, og hvilke forretningsmodeller har etablert seg i det skjulte?
Foredraget hører til i foredragsserien Akademisk lunsj, som er et samarbeid mellom Universitetsbiblioteket, Bergen Offentlige Bibliotek, Høgskulen på Vestlandet og Norges Handelshøyskole.
Overvåkningskapitalisme og digital kapitalisme
Tidligere i høstsemesteret har Anja Salzmann også holdt en forelesning om overvåkningskapitalisme og en forelesning om de samfunnsøkonomiske konsekvensene av digital kapitalisme ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Bergen.
Overvåkningskapitalisme er en betegnelse på prosessen som innebærer å tjene penger på å overvåke oppførselen til innbyggere eller forbrukere på internett og samle inn dataene våre. Facebook, Google og andre selskaper bruker informasjon som vi legger igjen når vi bruker tjenestene deres til å forstå forbrukeratferden vår, men selger også informasjonen vår til tredjeparter. Informasjonen blir i hovedsak brukt til å skape mer personrettet reklame og markedsføring.
Forelesningene var en del av DIGI115: Data og demokrati, et av emnene som inngår i den populære, nye videreutdanningen ved UiB: «Digital forståelse, kunnskap og kompetanse (DIGI)».