Hvilket potensial har avanserte chatboter som ChatGPT? Og hvilke implikasjoner kan det ha for vår forskning, undervisning og læring? SLATEs leder, professor Barbara Wasson, deltar på UiB AI-seminaret «ChatGPT – trussel eller mulighet i forskning og utdanning?» for å diskutere ulike AI-verktøy.
Chatboten ChatGPT har vært mye omtalt i media den siste tiden, og har skapt stor debatt blant forskere og undervisere. Det mange lurer på, er hvorvidt ChatGPT er en trussel eller en mulighet for forskning og utdanning.
Kunstig intelligens (også kjent som KI eller AI) og maskinlæring har brakt med seg store fremskritt innen vitenskapelige metoder og resultater. Seminarrekken «UiB AI» setter søkelyset på et aktuelt tema hvor verktøy basert på kunstig intelligens kan ha en betydning for forskning og utdanning.
Årets første UiB AI-seminar tar opp de aktuelle offentlige diskusjonene rundt ChatGPT, og hvilken betydning utviklingen innen AI-verktøy har for forskning og utdanning. Det som er nytt med ChatGPT og lignende verktøy, er at de har blitt svært gode til å kommunisere og generere tekst på menneskelige språk (inkludert norsk), og at de er gratis tilgjengelig for alle. Den offentlige debatten har blant annet fokusert på det at ChatGPT gir elever, studenter, forskere og andre nye muligheter til å jukse ved at de kan innlevere og publisere tekster som de ikke har skrevet selv.
Under UiB AI-seminaret skal SLATEs leder, professor Barbara Wasson, holde et eget innlegg med temaet «Hvilke implikasjoner kan AI-verktøy som ChatGPT og Elicit.org ha for forskning?». I tillegg skal hun delta i den avsluttende panelsamtalen, hvor et utvalg av forskere og undervisere i Bergen diskuterer spørsmålet «ChatGPT – trussel eller mulighet i forskning og utdanning?».
Hva er ChatGPT?
ChatGPT (forkortelse for «Generative Pretrained Transformer») er en tjeneste utviklet av selskapet OpenAI, og det er en blanding av kunstig intelligens og chatbot. GPT er en type maskinlæringsteknikk som kan brukes til å generere tekst basert på en forhåndstrent modell.
GPT-modeller kan generere tekst som for eksempel kan benyttes til å skrive artikler eller oversette tekster.
Mer om UiB AI-seminaret
Notis: Seminaret er nå fullt, og registreringen er stengt, men man kan fremdeles sette seg opp på ventelisten: https://skjemaker.app.uib.no/view.php?id=14165707
Det vil bli sendt ut en strømmelenke til de som står på ventelisten. I tillegg vil opptak av arrangementet bli lagt ut i etterkant.
Deltakelse på det fysiske seminaret er gratis, og det vil bli servert lunsj.
Program
Velkommen
Pinar Heggernes, professor, prorektor og leder for UiB AI
Hva er ChatGPT, og hvordan fungerer det og lignende verktøy?
Samia Touileb, forsker ved MediaFutures: Research Centre for Responsible Media Technology & Innovation, UiB
ChatGPT kan mange språk, men kjenner ikke mange kulturer
Jill Rettberg, professor i digital kultur og leder av ERC-prosjektet Machine Vision in Everyday Life, UiB
Hva kan slike AI-verktøy bety for læring, tilbakemelding og vurdering?
Arild Raaheim, professor i pedagogikk, UiB
Hvilke implikasjoner kan AI-verktøy som ChatGPT og Elicit.org ha for forskning?
Barbara Wasson, professor og leder for Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE), UiB
Panelsamtale: ChatGPT – trussel eller mulighet i forskning og utdanning?
Moderator: Pinar Heggernes, professor, prorektor og leder for UiB AI.
• Eirik Vassenden, professor i nordisk litteratur, UiB
• David Grellscheid, førsteamanuensis i informatikk, UiB
• Adrian Talleraas, lærer, Rothaugen skole
• Samia Touileb, forsker ved MediaFutures: Research Centre for Responsible Media Technology & Innovation, UiB
• Jill Rettberg, professor i digital kultur og leder av ERC-prosjektet Machine Vision in Everyday Life, UiB
• Arild Raaheim, professor i pedagogikk, UiB
• Barbara Wasson, professor og leder for Centre for the Science of Learning & Technology (SLATE), UiB