SLATE Guest Lecture

Øystein Gilje

March 7, 2018

14:15 - 15:30

SLATE, Vektergården, Christiesgate 13, 3 etasje

I spenningen mellom Ark og App 

Øystein Gilje

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) Universitetet i Oslo

   

Abstract

De
neste tre årene går grunnskolen i Norge trolig fra en forsøksfase med
IKT, til en situasjon der alle elever har sin egen skjerm slik som i
videregående skole. Samtidig skal læremidler i alle fag gjennomarbeides
som en følge av Fagfornyelsen, der dybdelæring og kjerneelementene i
fagene er viktige elementer. 

,
og som leder i en arbeidsgruppe for kvalitet i digitale læremidler i
matematikk, ser førsteamanuensis Øystein Gilje framover mot 2020-2021,
og vektlegger tre nivåer i grunnopplæringen for å forstå endringene.

  1. Trender i et endret læremiddellandskap.
  2. De store forskjellene mellom læremiddelkulturen i hvert fag, og på ulike skoler.
  3. Lærerens individuelle læremiddelpraksis og betydningen for bruken av digital teknologi. 

 

5cf6ff40dcdfc7502cca2dad_Untitled-9-Recovered.jpg (800×800)

Speaker Bio


der han underviser om blant annet læringsteorier, digitale medier og
IKT. Som forsker har han i femten år arbeidet med barn og unges
læringsprosesser, kreativitet og digital teknologi.

 

Noen linker

Læremidler og arbeidsformer i den digitale skolen. Bergen: Fagbokforlaget. 2017.

Learning Identities, Education and Community – Young Lives in the Cosmopolitan City. Cambridge:   Cambridge University Press. (co-authored). 2016.

Forskningsprosjektet Ark&App

Øystein Gilje er på twitter – @ogilje