Kunstig intelligens og ledelse av skoleutvikling (KI-LED)

Ekspertgruppen for skolebidrag påpekte at det trengs mer forskning om skoleeiers engasjement iskolenes utviklingsarbeid. Meld. St. 21 (2016-2017 kap. 4.1.3) påpekte at kjennetegnved skoleeiere som lykkes er aktiv dialog fra klasseromtil kommunestyre (s. 31). Evalueringen av Kunnskapsløftet fant imidlertid svakeforbindelseslinjer mellom skoleeier og skole, og mellom skoleledelsen oglærernes pedagogiske praksis. Mange lærere og skoleledere mente at skoleeier iliten grad bidro til å utvikle den kompetansen skolen trengte. Meldingenrefererte (i kap. 2.3) til forskning som har vist at desentralisering avbeslutninger om organisering, oppgaveløsning og bruk av ressurser har positiveeffekter på elevenes læring, gitt at det lokale nivået har kompetanse og viljetil å ta ansvaret.

Colourbox; #254133

På denne bakgrunn undersøker vi hvordan skoleeier og skoleledere initierer og leder arbeidet med innføring av KI i skolene, i prosjektet  Kunstigintelligens og ledelse av skoleutvikling (KI-LED). Målet med prosjektet er å få merkunnskap om skoleeiers arbeid med utviklingsprosesser i skolen generelt samtledelse og organisering av utviklingsarbeid på ulike nivåer mer spesifikt. Implementering av KI brukes som eksempel for å gi økt forståelse av skoleeierog skoleleders betydning for utviklingsprosesser i skolen.

Bakgrunn

I januar 2024 nedsatte Vestland fylkeskommune en kompetansegruppe for KI i videregående opplæring med mandat om å støtte skolene i arbeidet med kunstig intelligens. Mandatet til kompetansegruppa er å ha «fokus på, utforske og føreslå strategiar for bruk av KI som positiv ressurs i opplæringa både for elevar og lærarar. Gruppa skal jobbe for å identifisere pedagogiske moglegheiter og utfordringar knytt til KI.» ( Mandat 09.01.2024). Skolene skal selv jobbe med temaet og kompetansegruppa skal støtte skolene i arbeidet med KI.

To videregående skoler i Bergen har fått midler av fylkeskommunen til spesifikke utviklingsprosjekt gjennom ordningen desentralisering kompetanseutvikling for å arbeide med implementering av kunstig intelligens i undervisningen. Universitet i Bergen ved SLATE deltar i arbeidet og skal følge, veilede, og gi råd til både ledelsen og lærere, slik at de skal komme videre i utviklingsarbeidet sitt. Støtten skal også bidra til at de øker sin kompetanse i å arbeide undersøkende med utvikling av praksis. Videre skal SLATE forske på utviklingsarbeidet og gjennom samarbeidet får vi unik innsikt i både ledelse og organisering av utviklingsarbeid på skolene generelt, men også innsikt i lærernes ledelse aveget utviklingsarbeid.

English:

The expert group on school contributions stressedthe need for more research on the involvement of school owners in schooldevelopment. Meld. St. 21 (2016-2017, chapter 4.1.3) identified key characteristics of successful school owners, such as maintaining activedialogue from the classroom to the municipal council (p. 31). However, theevaluation of the Knowledge Promotion Reform revealed weak connections between school owners and schools, as well as between school leadership and teachers'pedagogical practices. Many teachers and school leaders felt that school owners‘contribution to school development was insufficient. The report (chapter 2.3)referred to research indicating that decentralizing decisions about organization, task-solving, and resource use positively impacts students'learning, provided the local level has the competence and willingness to takeresponsibility.

The Artificial Intelligence and Leadership of School Development (KI-LED) project, SLATE at UiB investigates how school owners and school leaders initiate and lead the work of introducing AI in schools. The project's goal is to gain more knowledge about school owners' work with development processes in schools in general, as well as the leadership and organization of development work at various levels more specifically. The implementation of AI is used as an example to increase understanding of the school owner's and school leader’s significance for school development processes.

Background

In January 2024, Vestland County Council appointed a competence group for AI in upper secondary education in Vestland with a mandate to support schools in their work with artificial intelligence.The mandate of the competence group is to "focus on, explore and propose strategies for the use of AI as a positive resource in the teaching of both pupils and teachers". The group will work to identify pedagogical opportunitiesand challenges related to AI." (Mandate 09.01.2024). The schools themselves will work on the topic and the competence group will support the schools in their work with AI.

Two upper secondary schools in Bergen have received funding from the county council for specific development projects on the implementation of artificial intelligence in teaching. The University of Bergen at SLATE participates in the work and will follow, guide, and advise both leaders and teachers, so that they can move forward in their development work. The support is also intended to help them increase their competence in working inquiry-based with the development of practice. Furthermore, SLATE will conduct research on the development work and through the collaboration we will gain unique insight into both the leadership and organization of developmentwork in schools in general, but also insight into the teachers' management of their own development work.

Project Period:

1 January 2024 -

Project Period:

Funded By:

DEKOMP

Project Leader:

Kristin Børte

Project Members:

Sølvi Lillejord

Project Partners:

NordahlGrieg Videregående skole

Amalie Skram videregående skole

More Relevant Projects

See All