WEBINAR

ZOOM LINK

PROGRAM
Velkommen
Barbara Wasson (SLATE, UiB)
DEL 1: Om LA og KI i Utdanning

Vert: Lene Karin Wiberg

KI og LA i Utdanning

Barbara Wasson (SLATE, UiB)
GDPR & KI
Malgorzata Agnieszka Cyndecka (Juridiske Fakultetet & SLATE, UiB)
Q&A
Lunsj pause
DEL 2: Lansering av sluttrapporten fra FOU-prosjektet «Aktivitetsdata for vurdering og tilpassing» sin deltagelse i Datatilsynets Sandkasse om ansvarlig kunstig intelligens (i samarbeid med Datatilsynet, KS og UDE, Oslo kommune)

Vert: Lene Karin Wiberg
Hva er sandkassen og hvorfor var det viktig med AVT-prosjektets deltakelse?

Kristin Weidemann Wieland (KS)
Andreas Jensen Gjellesvik( Datatilsynet)
​12:20 – 13:00
Kort presentasjon av AVT-prosjektet og læringsanalysesystemet MittFagkart
Barbara Wasson
( SLATE, UiB)

Presentasjon av aktivitetene i  sandkasseprosjektet

Sandkasseprosjektet har vært inndelt i tre delmål, hvor vi har utforsket:

1. Rettslig grunnlag. Om det rettslige grunnlaget for behandling av elevenes aktivitetsdata oppfyller kravene i personvernforordningen. Hvis ikke: hva må til for å oppfylle kravene?

2. Elevens personvern. Hvilke konsekvenser kan læringsanalysesystemet ha for elevenes personvern? Hva må de ansvarlige ta hensyn til for å ivareta personvernet til elevene?

3. Åpenhet. Hvordan man kan gi informasjon om læringsanalysesystemet til de som skal bruke det (lærere, elever og foresatte)? Hva må det informeres om, og hva bør informeres om?

Malgorzata Agnieszka Cyndecka  (Juridiske Fakultetet & SLATE, UiB)
Brian Jørgensen (UDE, Oslo Kommune)
Pause - mulighet for å sende inn spørsmål
PANELSAMTALE med prosjektdeltakerne

Moderator: Arild Opheim (Datatilsynet)

Lene Karin Wiberg (KS, prosjektkoordinator for AVT i Sandkassen)
Brian Jørgensen (Oslo kommune)
Kari Laumann (Datatilsynet)
Miriam Karlsen (Datatilsynet)
Malgorzata Agnieszka Cyndecka (UiB)
Barbara Wasson (UiB)
Oppsummering
Barbara Wasson (UiB)
Foredragsholdere:

Del 1

Barbara Wasson
er direktør ved SLATE og Professor ved Institutt for Informasjons- og medievitenskap, ved Universitet iBergen. Hun har en PhD i kunstig intelligens innen utdanning/læring fra Canada og har vært involvert i forskning innen teknologistøttet læring siden 1983 og har undervist i kunstig intelligens innen utdanning/læring siden 1995. Hun har over 200 publikasjoner om Technology Enhanced Learning. Gjennom SLATE er hun involvert i flere nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter innen læringsanalyse og bruk av kunstig intelligens innen utdanning. Hun er medlem avEkspert Gruppen for læringsanalyse og er medlem av Council of Europe EkspertGruppen for KI i Utdanning.

Malgorzata Agnieszka Cyndecka er førsteamanuensis ved Juridisk fakultetet, Universitet i Bergen og en ekspert på personvern/GDPR. Med sin juridiske kompetanse bidrar hun SLATE i analyse av personvernrettslige utfordringer gjennom bruk av algoritmer for å analysere elevers personopplysninger anvendt for tilpasset undervisning. I forbindelse med Datatilsynets Sandkasse for Kunstig Intelligens har hun skrevet grunnlagsdokumentet for bruk av adaptive systemer i skoler i Norge.

Lene Karin Wiberg, spesialrådgiver, KS. Hun har jobbet I KS siden 2019 med digitalisering i utdanning og oppvekstområdet. Hun har erfaring med dette området på nasjonalt nivå siden2011 i det tidligere Senter for IKT i utdanningen og Utdanningsdirektoratet.Lene Karin er utdannet master i IT fra Høgskolen I Narvik. Hun er prosjektskoordinator for AVT i Sandkassen.

Del 2

Kristin Weidemann Wieland,
Områdedirektør Forskning, innovasjon og digitalisering, KS.

Kari Laumann,
Datatilsynets seksjonssjef for utredning, analyse og politikk (UAP), og programleder for sandkasse.

Andreas Jensen Gjellesvik, Teknolog og prosjektleder i Datatilsynets sandkasse.

Arild Opheim, Seniorkommunikasjonsrådgiver, Datatilsynet.

Miriam Karlsen, Juridisk seniorrådgiver, Datatilsynet

Brian Jørgensen, Fagkonsulent i Utdanningsetaten Oslo kommune, seksjon for læringsteknologi.

Lene Karin Wiberg, Spesialrådgiver, KS

Malgorzata Agnieszka Cyndecka,
Førsteamanuensis ved Juridisk fakultetet, Universitetet i Bergen.

Barbara Wasson,
Professor & Direktør ved Centre for theScience of Learning &Teknologi, Universitetet i Bergen.

Back to the top

‍Visiting Address: