January 11, 2022
16 Februar, 10:00-14:00
16 Februar, 10:00-14:00
Online, Zoom
ProgramLæringsanalyse (på engelsk «Learning Analytics») og kunstig intelligens har blitt framhevet som et virkemiddel mot mange av undervisningssektorens problemer og de siste årene har bruken av teknologi i utdanning økt betraktelig på tvers av alle nivåer. Den pågående pandemien har kun intensivert trenden.
Med økende bruk av digitale verktøy i skoler, og utvikling av disse, øker også behov for kunnskap rundt innsamling av data og personvern. Personovernsregelverket består av EUs personvernsordning, også kalt GDPR, og supplerende nasjonale regler, og er full av nyanser som i noen tilfeller kan fremstå som vanskelige og utilgjengelige.
SLATE har glede av å invitere til seminaret «Kunstig Intelligens og Læringsanalyse i Utdanning» der personvernregelverket er hovedtema. I samarbeid med Datatilsynet, KS, UDE Oslo Kommune, skal SLATE lansere sluttapporten fra FOU-prosjektet Aktivitetsdata for vurdering og tilpassing sin deltakelse i Datatilsynets sandkasse om ansvarlig kunstig intelligens.
Webinaret har to deler:
Del 1: Webinar om LA og KI i utdanning
Del 2*: Lansering av Sandkasse sluttrapport om Aktivitetsdata for vurdering og tilpasning i grunnopplæringen (i samarbeid med KS, Datatilsynet og UDE, Oslo Kommune).
* det er mulig å bare følge med del 2
Erfaringene vi har gjort oss i sandkassen vil være relevant for alle som jobber med digitaliseringen i skolen, men spesielt personvernombud, digitaliseringsrådgivere i skolesektoren, nasjonale myndigheter og leverandører av læringsteknologi vil ha nytte av å få innsikt i prosjektet. Det har også litt overføringsverdi for personvernsarbeid utover skolesektoren.
Alle som er interessert er velkommen.
DEL 1:
Kunstig Intelligens og LA i utdanning
DEL 2:
AVT: Aktivitetsdata for Vurdering og Tilpasning
Sandkasse: Kunstig Intelligens i grunnutdanningen
Sandkasse for kunstig Intelligens. Rettslig grunnlag
Hva er sandkassen og hvorfor var det viktig med AVT-prosjektets deltakelse?
Om AVT-prosjektet generelt:
Om AVT i sandkassa:
Undersøker viktige prinsipielle grenser for bruk av elevers data i læringsanalyse - KS
Om Sandkassa generelt: