February 18, 2022
Med over 120 deltakere har SLATE sitt webinar «KunstigIntelligens og Læringsanalyse i Utdanning» vist seg å være en stor suksess.
Læringsanalyse (på engelsk«Learning Analytics») og kunstig intelligens har blitt framhevet som et virkemiddel mot mange av undervisningssektorens problemer og de siste årene har bruken av teknologi i utdanning økt betraktelig på tvers av alle nivåer. Med økende bruk av digitale verktøy i skoler, og utvikling av disse, øker også behov for kunnskap rundt innsamling av data og personvern.
I samarbeid med Datatilsynet, KS, UDE Oslo Kommune hadde SLATE glede av å arrangere webinar om data og personvern. Webinaret fant sted 16. februar og bestod av to deler. Første del, ledet av SLATE direktør Prof. Barbara Wasson og Malgorzata Agnieszka Cyndecka, førsteamanuensis ved det juridiske fakultet ved UiB, tok for seg læringsanalyse, kunstig intelligens og GDPR. I den andre delen av webinaret ble sluttrapporten for FOU-prosjektet “Aktivitetsdata for vurdering og tilpasning” etter deltakelse i Datatilsynets Sandkasse for Kunstig Intelligens lansert og hovedfunnene diskutert.
"Dagens webinar om KI og læringsanalyse i skolesektoren kombinert med lanseringen av sluttrapporten fra AVT-prosjektet viste hvor viktig arbeidet til KS, UDE, Oslo kommune og SLATE er. Bruken av læringsanalyse kan bli et stort fremskritt og gi store gevinster, men den reiser også flere juridiske spørsmål om blant annet ivaretakelsen av personvern til elever. Gjennom veldig lærerike diskusjoner med Datatilsynet har AVT-prosjektgruppen gjort en enorm innsats på vei til en vellykket implementering av personvernvennlig læringsanalyse i norske skoler" sier førsteamanuensis Malgorzata Agnieszka Cyndecka.
Lene Karin Wiberg, spesialrådgiver i KS og prosjektkoordinator for AVT-prosjektets deltakelse i sandkassa, legger til "Det har vært veldig lærerikt å delta sammen med SLATE og andre partnere i sandkassen og våre erfaringer vil ha relevans for andre som utvikler tjenester som analyserer elevdata. Kommunesektoren har elevenes personvern høyt på agendaen nå. Vi håper derfor at sluttrapporten fra sandkasseprosjektet blir lest og delt, og at dette markerer starten på en god debatt og videre utforsking av personvern og læringsanalyse i skolen".
Opptaket av webinaret finner du her.
Presentasjonene fra webinaret:
DEL 1
Kunstig Intelligens og LA i utdanning
DEL 2
Aktivitetsdata for Vurdering og Tilpasning
Sandkasse: Kunstig intelligens i grunnutdanningen
Sandkasse for Kunstig Intelligens. Rettslig grunnlag
Hva er sandkassen og hvorfor var det viktig med AVT-prosjektets deltakelse?